woensdag 19 mei 2010

Jesse denkt na: Het gebakken ei.

Een onderwerp dat de gemoederen al enige tijd bezig houdt is het gebakken ei: "Ik hoor mensen praten over gebakken ei, je weet toch ze chillen op de shit!" is iets wat ik elke dag om mij heen hoor op de straten van Amsterdam.
Wat zijn de pro's en de cons aka voor en nadelen van dit maal? Hier ga ik niet heel diep op in, vandaag verdiep ik mij in de kosten van dit geassembleerd product. Ik nuttig mijn gebakken ei, waarvan ik er twee gebruik voornamelijk met jongbelegen kaas en ontbijtspek. Daarnaast wordt er ook gebruikt gemaakt van peper, die in het kostenplaatje als verwaarloosbaar wordt beschouwd, samen met de bakboter en slijtage van de pan en het bestek.



Kosten:
In de berekening is de totaalprijs van het product eerst weergegeven, gedeeld door het aantal in de verpakking vermenigvuldigd met het gebruikte aantal voor het gebakken ei.

10 eieren 1.58/10x2 = 0,32 €
jongbelegen kaas 2,60/8x1 = 0,33 €
spek 1,83/25x4 = 0,29 €
brood 1,03/12x2 = 0,17 €

Opgeteld kom je op een bedrag van 1,11 €.
Wat valt er op?
Kaas heeft het grootste aandeel in de totale kosten, namelijk 29,8%, moet zeggen dat het ei zelf met een percentage van 28.8% een knappe tweede is. Spek pakt het brons met 26,1% en brood rond hem netjes af op 100 met 15,3%.

Wat zegt dit over onze maatschappij?

Voor de oplettende lezer: Zout gebruik ik niet aangezien het spek al aardig zout is.

5 opmerkingen:

  1. (Als je nou eens kaas en ei op de markt zou kopen, ben je meer dan de helft goedkoper uit...)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. (als je nou eens een markt om de hoek bij joos de moor bouwt, kunnen we dat doen)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat je hier dus uit kan concluderen dat de nadruk op ei ongepast is.. Je zou beter kunnen spreken van kaas met ei, spek en brood.. Deze maatschappij wordt ingedeeld in klasse, kaas heeft duidelijk de meeste klasse, gezien het duurste aandeel in dit lunch festijn. Dus denk volgende keer na als je vraagt of iemand een eitje met kaas wilt, vraag eerder of hij kaas met wat ei wil nuttigen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik zeg paprikapoeder en italiaanse kruiden horen ook op het eitje. maakt het net wat interessanter qua smaak.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik steun Fleur... de Ten Cate markt is op fietsafstand... meteen een goed stukje conditietraining... de maatschappei, dat ben jei...

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren zul je, hondsvot!