vrijdag 22 februari 2008

Germaine C.

Gisteren heeft het OM 30 maanden cel geëist tegen Germaine C, die 3 jaar geleden een 19-jarige jongen doodreed toen die haar tas had gestolen. De situatie was als volgt: Germaine C zit in haar auto, jongen rukt portier open en bedreigt Germaine met een mes. De jongen pakt haar handtas en stapt vervolgens bij een vriend achterop de scooter en rijdt weg. Germaine probeert ze te stoppen en rijdt achteruit de jongens achterna. De auto rijdt de jongens klem tegen een paaltje en de dief overlijdt. Volgens het OM nam Germaine een disproportioneel risico toen ze achteruit de dieven achtervolgde en is ze schuldig aan doodslag door gevaarlijk rijgedrag.

Wat vinden jullie hiervan?

Ik weet het niet hoor, de vrouw wordt al drie jaar bedreigd
door vrienden en familie van het slachtoffer. Ze heeft al die tijd op onderduik adressen geleefd. Ik vind niet dat ze nog meer straf verdiend. Haar tas werd gestolen, zij gaat er achteraan, en terecht vind ik. Wat had ze anders moeten doen? Rustig blijven zitten en aangifte doen, waar natuurlijk niks van terecht komt. Zij had op dat moment de kans om haar tas terug te krijgen en zette de achtervolging in. Dat die jongen dood nu dood is, is tragisch, maar aan de andere kant denk ik dat hij ook gewoon van andermans spullen af had moeten blijven. Deze jongen was trouwens geen lieverdje, hij stond de dag dat hij overleed nog in de rechtbank voor een gewapende overval.
Ik vind dat Germaine een risico nam toen ze de auto hard achteruit reed (gevaarlijk), maar tegelijkertijd vind ik dat Ali ook een 'disproportioneel' risico nam toen hij besloot deze vrouw te overvallen. Je kan niet verwachten dat iedereen rustig toekijkt hoe jij een tasje steelt, sommige mensen zullen wat terug gaan doen. Risico van het vak, zegmaar.
De dood is natuurlijk weer een veel te zware straf voor zoiets, maar dat Germaine door een arrestatieteam werd aangehouden op dat moment vind ik ook overdreven. Als ie niets had gestolen was er niks aan de hand geweest...
Eigen schuld, dikke bult?

3 opmerkingen:

  1. Wel mooie titel van de Telegraaf: "Marokkanen bedreigen pletster tasjesdief". Heel subtiel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. lekker stukje brada. kus.
    ik vind het zeker eigenschuld dikke buld, deze vrouw krijgt 1 prop van mijn. ze had hem niet dood hoefen rijden maar zij kon ook niet weten dat ze hem toen de pijp uit joeg.
    ik vind het een goede zaak dat wanneer er iets van je gegapt wordt of je ziet dat er iets uit de hand loopt,gewoon foute boel. dat je er dan goed aan doet om zelf actie te ondernemen. je had een tijdje terug twee boys die een dief hadden gepakt en zij hadden die goser een paar knakkis gegeven en daar was toen ook zo kanker veel gezijk over. deze boys geef ik wederom allebij 1 prop.
    kort om een beetje faja dat ze hem dood heeft gereden maar ik zal hem niet missen. kus kus emo jip

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jaa, de Telegraaf zet hem mooi.

    Ik ben het volledig eens met het deel "risico van het vak" in het stukje van Koen. Germaine C. is niet de persoon die in de eerste instantie een gevaarlijke situatie creeerde. Dat was gewoon dik Ali. Het is al erg genoeg voor deze vrouw dat ze eerst beroofd is, en daarna ook nog eens betrokken raakt in een ongeluk met dodelijke afloop voor onze Noord-Afrikaanse freundschaft. Ik denk namelijk niet dat ze de intentie gehad heeft hem te doden. Het is dan ook superkut dat dat is gebeurd, maar inderdaad: Ali nam als eerste een disproportioneel risico.

    Ik vind dan ook niet dat ze een celstraf verdient. Een tijdelijke ontzegging van de rijbevoegdheid, en een cursus anger management lijken me hier wel afdoende.

    En as for die bedreigingen, dat zal ongetwijfeld plaatsgevonden hebben maar zeker niet in de mate als Germaine C en sommige media ons doen geloven. Een beetje zwak ook om dat te gebruiken. De bottomline is gewoon dat het hier een ongeluk betreft. Iemand doodrijden mag natuurlijk niet maar ik zie dit hetzelfde als dat Ali tijdens spitsuur de A2 probeert over te steken: He's bound to get hurt.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren zul je, hondsvot!