donderdag 25 oktober 2007

K-U-T Marokkanen

kut marokkanen.
De term wordt veel te vaak gebruikt, misplaatst en misbruikt.
Kut marokkanen. hot topic, if you wish. Veel besproken, gedebatteerd, versproken. In de politiek, de media, overal komt het weer terug. kut marokkanen.
Ze zeggen het niet voor niets, kut marokkaan. Je zegt niet zomaar, he, getinte kerel: kut marokkaan! Je zegt zoiets omdat het, meestal, berust op je persoonlijke mening gebasseerd op persoonlijke ervaring.

Ik begrijp heel goed waar het vandaan komt.
Als je broer met een bloedneus thuiskomt zonder portemonnee, zonder telefoon en zonder horloge.
Als een van je vrienden wordt bedreigd als hij op een zondagavond 100 meter door zijn eigen buurt loopt.
Als je als 8-year old gestript wordt van je fucking speelgoed als je de intertoys uitloopt.

Je durft je fucking huis niet meer uit! Wat moet je daar nou mee, als je op klaarlichte dag de deur niet meer uit durft om boodschappen te doen, drie blokken om gaat rijden omdat er weer eens zo'n 'groepje' in je portiek staat.
Dit woedt zo'n ongekende haat op die je simpelweg niet kan ontkennen.
Daar komt, voor mij, de term Kut marokkaan vandaan.
Niet omdat ze hier al het werk innemen, niet omdat ze een ander geloof hebben, niet omdat ze er anders uitzien, als je je kut gedraagt, zul je vroeg of laat ook als kut worden benoemd, en in een kutsituatie terecht komen.

Noem het Racistisch, noem het discriminatie, noem het bevooroordeeld, noem het wat je wil. Dit is een term die voort stroomt uit persoonlijke ervaring, niet uit politieke standpunten, geloven, groepsdruk, Nee. Dit kun je niet ontkennen.

Don't get me wrong here, ik behoor niet tot de groep die zich kaal scheert en de straat op gaat om op marokkanen te jagen, integendeel, ik ben hier fel tegen. Ik ben ook totaal niet van plan om hier een standpunt, laat staan extreem rechts standpunt, van te maken. Ik wil gewoon even kwijt hoe ik er tegenaan kijk en hoe ik het ervaar.

Ik ben geen racist, ik zou niet durven. Maar als ik 's nachts over straat loop, en er lopen twee marokkanen achter me, dan kijk ik bij wijze van spreken eerder over mijn schouder heen dan als het twee nederlandse jongens waren van dezelfde leeftijd, met dezelfde kleren, hetzelfde kapsel, dezelfde G-walk, dat is gewoon zo. Het slaat natuurlijk nergens op, wie je ook bent en waar je ook vandaan komt, om naar zulke extreme middelen te grijpen om je dagelijkse sakka binnen te halen moet je gewoon van foute huize komen, mocro of geen mocro. Maar bij een dergelijke 'kut marokkaan' komt die eerder in me op dan bij andere groepn. Noem het discriminerend maar bij gebrek aan beter weten is dat wat er automatisch in mijn hoofd omgaat.

Tuurlijk kom je hierbij weer terug op hetzelfde zinnetje, 'het zijn gewoon een paar rotte appels die het voor de rest verpesten'. Maar aangezien het 'die paar rotte' zijn waar we dan zo intensief mee in contact komen voelt het gauw als 'die paar verse appels die in de rotte oogst verbleken'.
Tuurlijk zijn er marokkanen zonder de 'kut', laat ik maar zeggen. Ik ken er genoeg. Nee, eigenlijk ken ik er te weinig, maar daar heb ik het nu ook niet over. Ik wil hier ook absoluut niet stellen dat marokkanen in het algemeen 'kut' zijn, ze zijn er gewoon. De 'kut marokkaan' zal er altijd zijn, al is het over 15 jaar de 'pik pool' of de 'anus albanier' er zullen altijd groepen blijven, van welk ras, geloof, of herkomt dan ook, die de hele zooi gewoon in de zeik nemen.

Nederland is niet 'vol' en marokkanen zijn niet kut.
Net zo min als dat de mocro flavour zo leip dan wel niet is.

-Sylvan

22 opmerkingen:

  1. Syl....
    Een prop, een pluim, een kudo en een dikke hulde voor jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. syl,
    allereerst vanwaar deze post? is er iets gebeurt?
    verder, je zegt wel enkele keren dat je niet wil discrimineren, maar je doet het wel. je heb het over een bevolkingsGROEP. in het stukje laat je ontzettend je onderbuik gevoelens spreken en dat is volgens mij nooit goed, beter rationele argumenten.
    ik wordt zelden "angstig" of beter op mijn hoeden als ik twee of drie marokkanen tegen kom. vaak genoeg wordt ik normaal en redelijk door ze aangesproken en kan dan ook zo terug doen. wie ben ik dan om hem toch een kut-marokkan te vinden?
    ik ontken niets, de cijfers zullen niet liegen. en toch, ik krijg een naar gevoel bij je stukje. stel je bent een marokkan. draagt een petje, s'avonds ga je op straat hangen en blowen met je matties. s'middags ga je naar je mbo school, daarna deal je even wat hash (chille maroc), en speelt een pot voetbal. gewoon het leven van een jongen in slotervaart. en vervolgens komt er een of andere pipo zeggen dat je een eikel bent. iemand die zegt:"ik ben geen racisit maar marokkanen zijn kut. ik zou leip worden, rellen, ruina trappen je weet.
    ik vind het een vervelend stukje en begrijp niet waarom je het geplaatst heb. ik vind ook dat je (wij) het niet had moeten plaatsen op deze blog.
    En wat betreft de reactie van koen. waar praat jij over? volgens mij lees je te veel geenstijl.
    kusje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hoorde je moeder trouwens nog op de radio koen. hollandse nieuwe shit. festival voor nieuw talent.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ja weet je ik voel sylvan wel, alleen ik denk dat het meer het gevoel is en 9 van de 10 keer niks is.
    je kan alleen niet ontkennen dat er zo'n sfeer gecreeerd is. al gaat dit voor sommige mensen meer op dan anderen. dingen die er met ollie en jesse zijn gebeurd, dat maak je in de nieuwmarktbuurt niet mee.. het is maar waar je mee opgroeid. dat bepaald veel, denk ik. al met al een heel ingewikkeld probleem met geen directe oplossing. koffie drinken met de ouders t.o.v een avondklok, een voorlichtingsavond in het buurthuis of alle jongeren in slotervaart fouilleren, je kan het niet zo stellen. de enige oplossing schijnt er over lullen en alles uitproberen. uiteindelijk zullen de marrokanen hun plek wel vinden(het is immers pas de tweede of derde generatie). over 30 jaar hebben we extremistische pooltjes. kan gebeuren. de leven is bikkel

    x

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Joorst, het was meer dat ik het bikkel vond dat hij zo'n lang stuk schrijft en zn mening geeft (we wilden toch meer maatschappelijke kritieken!).

    Maar dan nog, ik vind niet dat Sylvan discrimineert in dit stukje. Ik vind discrimineren meer iets voor provicialen die nog nooit een buitenlander hebben gezien. Sylvan woont in West, zijn referentiekader is groot genoeg; hij weet best dat niet alle Marokkanen kut zijn. Hij doelt meer op die groep 12-20 jarigen (zie zijn voorbeeld). En kom op nou, die zijn erg vaak kut. Ik denk dat iedereen die in Amsterdam woont wel een ervaring heeft met zulke gasten.

    Het lijkt ook alsof je jouw goede ervaringen met Marokkanen zwaarder weegt dan de slechte ervaringen van iemand anders. Het is toch niet zo gek dat iemand op basis van zijn ervaringen een bepaald beeld van Marokkanen krijgt? Jij doet dat ook!

    “in het stukje laat je ontzettend je onderbuik gevoelens spreken en dat is volgens mij nooit goed, beter rationele argumenten.”
    - Wat zijn dan rationele argumenten? Je zegt zelf dat de cijfers er niet om zullen liegen (doen ze ook niet), maar waar baseer jij je mening dan op? Hoezo zijn Sylvans argumenten minder rationeel dan die van jou?

    “vaak genoeg wordt ik normaal en redelijk door ze aangesproken en kan dan ook zo terug doen. wie ben ik dan om hem toch een kut-marokkan te vinden?”
    - Je gaat hier wel heel ver. Dat doet Sylvan toch ook niet.. Als je goed kan opschieten met een Marokkaan denk t niemand toch opeens ‘he, het is een Marokkaan. Nou, dan vind ik hem toch maar kut.’

    Ik ben het trouwens ook niet eens over zijn rotte appel vergelijking, het zijn absoluut een kleine groep jongeren die het voor de Marokkanen in het algemeen verpesten. Peace out, en mijn moeder is cool.

    Btw, ook beetje jammer dat je Sylvans verhaal afdoet als een ellenlang lulverhaal. Hij schrijft een stuk over hoe hij denkt over een onderwerp...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oke dudes, ik voel jullie reactie, maar ik heb toch echt geprobeerd het stukje zo te schrijven zonder dat ik een standpunt kies ten opzichte van de "term" 'kut-marokkaan'.
    Geprobeerd om niet te betogen maar te beschouwen. Dit is geen beschouwing want ik schrijf toch uit een hoek van 'ik vind' en 'uit mijn ervaring blijkt' maar ik wil ook totaal niet zeggen dat marokkanen kut zijn, tuurlijk niet, wie ben ik om dat te zeggen, toch ben ik het met je oneens als je zegt dat ik discrimineer en dat dit stukje niet thuishoort op koffiekoppen.

    Even als voorbeeld,
    als ik word beroofd door een, laten we dit keer de anus albanier nemen, dan kan niemand mij ongelijk geven als ik dat 'anus' vind. deze 'anus' schuift dan door op de dader en als er overal in mijn omgeving (en dat is niet alleen oud-west, jongens) van dit soort anus-zooi gebeurd, dan wordt het vanzelf gereflecteerd op de anussen die hiervoor zorgen. Laat ik het nog maar eens een keer zeggen: Marokkanen zijn niet kut.
    De jongens die in mijn directe omgeving conflicten veroorzaken, die vind ik kut. Het feit dat bijna elk conflict met een vreemde met een marrokaan was heeft mijn onderbuik dus ook zeker beinvloed. de groep van de marokkaanse bevolking die hiervan beschuldigt kan worden, is ook de groep die het contact, in dit geval in de vorm van conflict, heeft gevonden met mijn directe omgeving. de miljoenenrest van de marokkaanse bevolking heb ik dan ook niks over te zeggen, de jongens waar je door wordt beroofd des te meer, daarom komt het in mijn stukje zo naar voren, zoals in de zin over de rotte appels.

    Ik begrijp je reactie goed, je bekijkt het van een ander standpunt, in dit geval dat van de 'beschuldigde' als je wil, en dan is het ook niet leuk om dit te lezen, het is ook geen 'leuk' stukje. Toch vind ik dat niet elke marokkaan, bijvoorbeeld de jongen die jij beschrijft, zich hierdoor hoeft aangesproken te voelen. ik heb het echt specifiek over die groep jongeren, marokkanen in dit geval, die mij een kutgevoel hebben bezorgd en ik denk niet dat ik hierin heb gegeneraliseerd, zoals jij eigenlijk zegt.
    Ik wil niemand beledigen, ik wil niet denigrerend zijn, en ik wil vooral niemand in een hokje plaatsen, als dit hierdoor toch gebeurd, denk ik niet dat mijn tekst daar de oorzaak van is.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Eventjes wat anders:



    Tamlijk

    Ik ben helemaal niet
    ik voel alleen
    een dikke deken over mijn gelaat
    de lap van de lage landen

    door god geschapen
    maar vervaarlijk voor het vee
    geen verlichting
    maar wegzakken in de drab

    onrustig roven wij
    wat van ons genomen is
    banjeren over de horizon
    kachelen zompige kalebassen

    lang en slungeling als honing
    diep uitgesneden schaduwen, verhullend
    een decolleté van liefde en schijn
    maar toch, er is hoop

    een snufje hier en daar gedempt
    door het gebed van sporen
    wij zijn niet kneedbaar
    wij zijn baas in eigen brein!

    zilte remmingen verkorrelen
    tot kracht van binnen
    Woedend brul ik mijn oor eruit
    en waai verder over de velden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jongens,

    Het is inderdaad wel zo dat het afhangt van waar je opgroeit en wat je meemaakt, maar ik denk dat je hierin wat verder moet denken. Marokkanen vormen wel degelijk een probleem dat niet te ontkennen valt, maar het is zo goed te begrijpen!

    Ik heb op focking Berlage gezeten en pitjes voor deze kereltjes moeten draaien en hierbij ook hun kant van het verhaal gehoord. En als ik zo diep in mezelf graaf tot ik het kleine greintje empathie dat zich daar ergens verschanst aanspreek, kan ik zeggen dat deze kutmarokkanen het niet makkelijk hebben.

    De cultuurschok die ze meemaken elke keer als ze thuis naarbinnen of buiten lopen, gaat je niet in koude kleren zitten. Thuis is het alles Allah wat de klok slaat en zitten pa en ma met hun hoofd nog bij de kudde geiten in het Riffgebergte; buiten komen ze in aanraking met een decadente, verseksualiseerde consumptiemaatschappij waar ze zich voor een groot deel van uitgesloten voelen. Het is begrijpelijk dat dit frustrerend is. Hier komt bij dat die ouders het gewoon niet willen hebben dat hun kind bijvoorbeeld met vrienden binnen gaat chillen.
    Hierdoor moeten ze de straat wel opzoeken. Tel daarbij op dat ze zich op hun (v)mbo stierlijk vervelen, vanwege hun afkomst geen leuk baantje kunnen krijgen en meisjes zich (behalve een paar domme, beschadigde ndk-chicks) te goed voor hen voelen en je hebt het recept voor een groep die zich zwaar kut gaat gedragen.

    Er zijn klootzakken tussen die niet meer te redden zijn en van mijn part vandaag mogen sterven aan aids maar voor de meesten is waarschijnlijk nog hoop. Gelukkig merk ik dat veel marokkanen die wat ouder zijn (25+) en een eigen leven zijn gaan leiden het vaak goed doen en zo'n mooie Amsterdamse Ap of Mo worden waar je ontzettend mee kan lachen en niemand last van heeft.
    Het is vooral gewoon dat door de moeilijke tegenstrijdige situatie de pubertijd 10x zo hard aankomt.

    Ik geef toe, ik erger me ook vaak aan die doelloze hangmarokkaantjes en draaideurcrimineeltjes maar het is belangrijk jezelf tot de orde te roepen en de boel te relativeren. Het is een maatschappelijk probleem maar het moet bij de oorzaak worden aangepakt en niet bij wat het voortbrengt. dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. tja,
    ik moet koen gelijk geven wat betreft de vergelijking, ik zat er fout. en ook ik snap het allemaal best dat sylvan er de pest in heeft dat het weer een marokkaan is als er zoiets gebeurt.
    mij bezwaar is alleen dat ik het gevoel heb dat het een soort visueuze(spelling?) cirkel is. Het zijn allemaal jongens die zich zwaar onbegrepen voelen, zich niet thuis voelen, wel voor zichzelf een plekje zoeken in een samenleving. als je dan ook nog wordt uitgespuugd door die samenleving...
    het blijft een moeilijk punt, maar met op marokkanen kankeren lijkt het alleen maar erger te worden. er zit veel woede in die jongens, en dat begrijp ik heel goed. juist daarom vond ik het een vervelend stuk. ik denk dat de houding van veel nederlanders wat dat betreft de verkeerde is. ik vind dat je wel generaliseerd en ik zou me als marokkaan aangesproken voelen, en ik zou er (denk ik) boos om worden.
    en wat betreft "ellenlang lulverhaal", als ik dat had gevonden had ik er niet zo'n lange reactie op geschreven. beetje relativeren he..
    kusje!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi gedicht lamp, van jezelf?

    Ik wil ook ff iets kwijt. hangt niet helemaal samen met de discussie maar toch...

    Ik ben het niet eens met de term 'kutmarokkanen' niet zozeer omdat het woordje kut ervoor staat maar omdat er Marokkaan word gezegd, allereerst; deze jongens zijn een derde generatie en daarom even Nederlands als wij onszelf mogen noemen, en ten tweede zijn de rellers waar het over gaat lang niet altijd "van Marokkaanse afkomst", je ziet vaak genoeg blank tuig en surinaamse boy's met ze chillen en, rellen. Dit discussie moet niet gaan over de kutmarokkaan maar over de verveelde, vervelende en kansloze jongeren.
    je hoort het goed, kansloos. want omdat ze geen fuck uithalen op school omdat ze betere dingen (zoals baat doen) te doen hebben verscheuren ze hun eigen toekomst. Zoals ik zelf altijd mooi vind om te zeggen, "ze varen op een zinkend schip" :)
    uit deze verveling komt het rellen voort.
    ook heerst er als reactie van de rest van de mensen, daarop een isolatie op deze jongeren.
    zij voelen zich buitengesloten, alleen, omdat zij niet op de zelfde wijze worden behandeld of worden genegeerd. hun reactie is samenscholen als een soort kudde. een kudde met eigen gebruiken en een taal waardoor zij zich rebellen voelen en gemeend anders voelen dan de rest. op deze manier willen zij zich onderscheiden en voelen zij zich geuzen terwijl ze tegelijkertijd onzeker en "zwak" zijn.
    hoe voorkom je dit zwakte gevoel, hoe voorkom je de weakness van je kudde. door je agressief op te stellen. laat je tanden zien, de aanval is de beste verdediging.
    zij willen respect afdwingen met hun acties, mensen hun laten vrezen.
    als een soort van beruchte softies eigenlijk.
    dus ik denk dat al het geld en speelgoed aftrochelen van mensen te maken heeft met een soort van teretorium afbakenen ofzoiets (en natuurlijk omdat ze sker zijn :p)

    ik weet dat dit stukje niet heel veel samenhang heeft met de rest van de dicussie maar dit wou ik ff van t hart, ook omdat de discussie hierna misschien een wat minder negatieve lading (die voelde ik gewoon een beetje aan) kan hebben.

    men kan altijd reageren en kritisch zijn op mijn stuk en we kunnen er altijd over door discussieren maar het is meer iets wat je in je achterhoofd kan houden terwijl je een reactie op het verhaal van Sylvan schrijft.

    ik weet t, ik ben een spacer en ook heel erg stoned op t moment maar ik ben een gevoelsmens en die moeten soms wat kwijt.

    we are love. xx Dim

    BeantwoordenVerwijderen
  11. "Ik ben het niet eens met de term 'kutmarokkanen' niet zozeer omdat het woordje kut ervoor staat maar omdat er Marokkaan word gezegd, allereerst; deze jongens zijn een derde generatie en daarom even Nederlands als wij onszelf mogen noemen"

    Dim, dit vind ik onzin. Als je een Marokkaan vraagt of ie zich meer Nederlands of Marokkaans voelt, zegt ie 98% van de gevallen dat ie zich eerder Marokkaans voelt. En zolang mensen zichzelf niet Nederlands vinden, mag ik best zeggen dat ze geen Nederlanders zijn.

    Verder, best goede analyse, ik zie daar wel wat in. Ik las een keer dat een vermoedelijke oorzaak van 'het Marokkanenprobleem' is dat Marokkanen sowieso een diepgewortelde cultuur van agressie hebben. Dat komt voort uit het Rif-gebergte, waar ze als herders/boeren hun eigen territorium koste wat kost moeten beschermen, voedsel van elkaar moeten nakken etc. Ook hebben ze over het algemeen een sterk eergevoel, maar hebben ze hier in Nederland (als niet-Nederlander en niet-Marokkaan) weinig om écht trots op te zijn (vaderlandse geschiedenis etc).
    Dit gemengd met een beetje inteelt zou een mogelijke verklaring kunnen zijn. Ziektes als autisme en schizofrenie komen 4.7x vaker voor bij Marokkanen dan bij Nederlanders (bron: http://www.schizofrenieplein.nl/hulp/nieuws/yn93/immigranten.htm)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. lieve buster,
    het is fijn als iemand zegt wat mij niet lukt op het scherm te krijgen in de juiste woorden.
    volgens mij ben jij de enige die werkelijk recht van spreken heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Koen, tuurlijk zeggen ze dat ze Marokkanen zijn omdat ze zich tot een eigen groepje willen laten behoren. het was niet zozeer een vraag ofzo van, zijn het Nederlanders of niet want dat zijn ze namelijk officieel, alleen gedragen zij zich niet altijd zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. 2 Joris;

    Jij bent nooit op klaarlichte dag in je eigen straat door 3 "kut Marokkanen" van 15 aangerand neem ik aan...? Als (blond, Nederlands) meisje loop je dit 'risico' namelijk wel.
    Ik snap wat je bedoelt met je reactie, maar er zijn teveel mensen die shit hebben mee gemaakt met dit soort gastjes. Ik ken wel een paar relaxte Marokkanen maar de meeste zijn gewoon kut. Ze verpesten het voor zichzelf, hier door ontstaat er haat bij de Nederlanders zonder 2e nationaliteit. Dus al zouden zij zich beter aanpassen in de westersecultuur zou het probleem minder groot zijn. Conclusie: pas je aan, gedraag je, en we kunnen beter naast elkaar wonen.

    x Lotte

    BeantwoordenVerwijderen
  15. beste Lotte,
    ik vind het echt naar vor je dat je zoiets naars meegemaakt heb m.b.t. een (of drie) marokkanen en begrijp ook dat je daar zo boos over bent, maar ik vind je reactie echt te simpel.
    ik geloof niet dat de meeste marokkanen "kut" zijn (ook kut blijft een relatief begrip) maar kan dat niet echt hard maken. maar "pas je aan, gedraag je" zegt gewoon niks. je schiet er niets mee op. een marokkaan waar je dat tegen zegt lacht je uit, en stiekem zal ik met hem medoen.
    wel leuk dat je reageert.
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  16. joris,
    volgens mij heb je syl z'n stukje niet goed gelezen of helemaal niet.
    De term 'kut marokkanen' is niet zomaar uit de lucht komen vallen.
    Persoonlijk kijk ik er nog wat rechtser tegen aan dan de meeste mensen. Ik heb hele nare ervaringen gehad en ik zeg ook zeker niet dat alle marokkanen kut zijn maar er zitten er genoeg tussen die gewoon ronduit kut zijn en wat betreft dat je je twijfels hebt over dat het wel of niet op koffiekoppen moet zetten vind ik klinkklare onzin.
    Zo'n onderwerp moet wel te bespreken zijn als dat niet kan waar leven we dan in ???.

    ik ga chillen peace out
    gegroet nelige neel

    en nog wat joris iedereen heeft recht van spreken taco

    BeantwoordenVerwijderen
  17. hee hai neel,
    de rede waarom ik zei dat ik mijn twijfels had bij het bij of het stukje wel op koffiekoppen moest was omdat wij met z'n drieen deze blog hebben, en ik mij met sylvan zijn stukje absoluut niet kon identificeren. omdat de meeste mensen die dit lezen weten dat sylvan sylvan is, en ik joris ben moet het nog kunnen, maar dat was wat ik ermee bedoelde. je heb gelijk, alles moet inderdaad bespreekbaar zijn.
    verder: fijn dat je zo begaan bent met de vrijheid voor meningsuiting, ik chill het er ook dood op, ik vind alleen dat je als je slechts een kant van het verhaal kent, ookal is het je eigen, je niet zo makkelijk een oordeel over iemand mag hebben.
    nog verder: volgens mij heb je mijn stukje niet goed of helemaal niet gelezen. ik heb nooit ontkend dat marokkanen een probleem vormen, hoe kom je erbij?
    kusje

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hmm...Joris ik denk dat jij een beetje TE erg naar de extreem linkse kant neigt :) Hou jezelf niet zo voor de gek! Jij weet net zo goed dat er gewoon een heeeeeeeeeeele hoop rotte appels tussen de rest zitten. Ja die paar Marokanen van je studie/school/werk zijn wel relaxt, maar zodra je ze niet kent hebben ze ook gewoon schijt aan jou.

    Lotte (Again)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. je moeder is zeker door een marokkaan flink in haar clitoris genome, aan digene die dit artikel heeft geschreven

    BeantwoordenVerwijderen
  20. je moeder is zeker door een marokkaan flink in haar cliratoris genome,

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren zul je, hondsvot!